"تزياس" مورخ يونان باستان :


" فتح ايران به دست قواي يوناني به معناي فتح فرهنگ يوناني 


توسط فرهنگ ايراني است . "


با اين عظمت فرهنگي كه ايران باستان داشت ، مع الذالك يوناني ها ما را

  وحش ( بار بار  يا  بر بر  ) مي خواندند. در حالي كه اسكندر كه ايران را فتح كرد

 و تخت جمشيد را آتش كشيد، در ادبيات گذشته ي ما

 به عنوان يك فرمانرواي بزرگ و حكيم شناخته شده و در اغلب كتاب هاي ما

 كلمات قصاري از او به عنوان يك خردمند بزرگ آمده است.


به نظر شما چرا ؟؟؟